جزوه اختلالات سدیم و پتاسیم استاد : دکتر عسگریان

جزوه اختلالات سدیم و پتاسیم استاد : دکتر عسگریان
نوع فایل
pdf
حجم فایل
556KB
نویسنده
دسته بندی
تعداد بازدید
570 بازدید
7,000 تومان 5,000 تومان٪29 تخفیف

جزوه اختلالات سدیم و پتاسیم استاد : دکتر عسگریان

دانشجویان و دانش پژوهان گرامی فایل حاضر pdf جزوه اختلالات سدیم و پتاسیم استاد : دکتر عسگریان اطفال کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد. این فایل شامل ۱۰ صفحه جزوه بسیار مفید و ارزنده می باشد و در قالب فرمت pdf برای راحتی و مطالعه شما عزیزان تهیه گردیده و در دسترس قرارداده شده است. امید است که سودمند بوده و مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. برای دریافت فایل می توانید این فایل را از فروشگاه سایت مهرفایل خریداری و دانلود نمایید.

جزوه اختلالات سدیم و پتاسیم استاد : دکتر عسگریان

همانطور که می دانید الکترولیت ها در دو قسمت در مایعات بدن وجود دارند: اکستراسلولار و اینتراسلولار کاتیون اصلی داخل سلولی پتاسیم است و کاتیون اصلی خارج سلولی سدیم کار اصلی سدیم در مایعات بدن ایجاد و حفظ اسمولالیته است.

بنابراین نکته مهم در اختلال کمبود سدیم این است که اگر ماده دیگری جای سدیم را پر کرده باشد و به جای آن اسمولالیته را حفظ کرده باشد ما علایم هایپوناترمی را نمی بینیم و اصلاح سدیم بیمار اندیکاسیون ندارد. درحالی که درمورد پتاسیم چنین چیزی نداریم و هیچ ماده ای نمی تواند حایگزین پتاسیم شود. مجل اصلی تنظیم سدیم کلیه است. کلیه سدیم را دفع و بازجذب می کند. سدیم همچنین از طریق عرق و لوله گوارشی هم دفع می شود.

درحالت عادی دفع از این طریق ها ناچیز است اما در موارد پاتولوژیک مثل اسهال )عفونی یا غیر عفونی( و سیستیک فایبروزیس اگر حواسمان به سدیم نباشد بیمار اختلال الکترولیتی پیدا می کند.

نکته دیگر درمورد سدیم این است که بالانس آب غلظت سدیم را تنظیم می کند نه غلظت خود سدیم.
یعنی وقتی بدن بیمار هایپرناترمیک می شود بدن ADH را افزایش می دهد و سعی می کند با افزایش بازجذب آب غلظت سدیم را به حالت طبیعی برگرداند و اینطور نیست که بدن سعی کند سدیم های اضافه را دفع کند.
در هایپوناترمی هم همینطور است. ترشح ADH کم می شود و دفع آب بالا می رود تا غلظت سدیم به حالت طبیعی برگردد. اما وقتی که بدن هایپوناترمی یا هایپرناترمی دارد پاتولوژی زمینه ای غلظت سدیم ادرار را مشخص می کند.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.